Δραματική και Ανεξέλεγκτη η Επιδείνωση των Δημοσίων Οικονομικών το 2017

Τα απολογιστικά στοιχεία εκτέλεσης του Γενικού Κρατικού Προϋπολογισμού (ΓΚΠ) που πρόσφατα έδωσε στη δημοσιότητα το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους (ΓΛΚ), καταδεικνύουν την δραματική επιδείνωση των Δημοσίων Οικονομικών της Ελλάδας κατά τη διάρκεια του 2017. Η αποτυχία της εφαρμοζόμενης μνημονιακής οικονομικής πολιτικής είναι παταγώδης και αποτυπώνεται στην τρομακτική αύξηση του δημοσίου χρέους.  Το κομματικό-κυβερνητικό σύστημα εξουσίας, δηλαδή τα μνημονιακά κόμματα της Νέας Δημοκρατίας, του ΠΑΣΟΚ, του ΣΥΡΙΖΑ, των ΑΝΕΛ και της ΔΗΜΑΡ, φέρουν μειοδοτικές ευθύνες για την τρομακτική χειροτέρευση των Δημοσίων Οικονομικών της χώρας μετά το 2008 σε συνθήκες διαιωνιζόμενης κρίσης της εθνικής μας οικονομίας. Η παταγώδης αποτυχία της ασκούμενης κτηνώδους μνημονιακής οικονομικής πολιτικής εντός του 2017 πιστοποιείται από τις κάτωθι ποσοτικές παρατηρήσεις:

1) Την περίοδο 2016-2017 το χρέος της κεντρικής κυβέρνησης από 326,4 εξακοντίστηκε σε 334,0 δις ευρώ, με συνέπεια το δημόσιο χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ (Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν) από 187,3% να αυξηθεί σε 188,0%. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Εισηγητικής Έκθεσης του ΓΚΠ οικονομικού έτους 2018 (πίνακας 4.2), το χρέος της κεντρικής κυβέρνησης προβλέπεται το 2018 να αναρριχηθεί στα 343 δις ευρώ, υποδηλώνοντας έτσι τη ανεξέλεγκτη επιδείνωση της δημοσιονομικής κατάστασης της χώρας.

2) Τα καθαρά έσοδα του ΓΚΠ κατά την περίοδο 2016-2017 ελαττώθηκαν -5,06%, καθότι από 54,16 μειώθηκαν σε 51,42 δις ευρώ. Στο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής (ΜΠΔΣ) 2018-2021, προϋπολογίζονταν για το 2017 καθαρά έσοδα του ΓΚΠ της τάξης των 55,28 δις ευρώ, στατιστική διαπίστωση που καταδεικνύει απόκλιση των καθαρών εσόδων ύψους 3,86 δις ευρώ (55,28-51,42=3,86). Η όντως εντυπωσιακή απόκλιση στο σκέλος των εσόδων του ΓΚΠ οφείλεται κυρίως στην παρατεταμένη ύφεση της ελληνικής οικονομίας και στην εξάντληση της φοροδοτικής δυνατότητας των ελλήνων πολιτών από την ασκούμενη αιμοσταγή φορολογική πολιτική.

3) Η αποτυχία της μνημονιακής δημοσιονομικής πολιτικής καθρεφτίζεται στην στατιστική  διαπίστωση, ότι, την περίοδο 2016-2017 το πρωτογενές πλεόνασμα του ΓΚΠ από 2,78 ελαττώθηκε σε 1,94 δις ευρώ. Αν στις κρατικές δαπάνες συνυπολογιστούν και οι τόκοι εξυπηρέτησης του δημοσίου χρέους, τότε την περίοδο 2016-2017 το συνολικό έλλειμμα του ΓΚΠ από -2,81 αυξήθηκε σε -4,27 δις ευρώ.

4) Ο πίνακας 1Β του Δελτίου Εκτέλεσης του ΓΚΠ μηνός Δεκεμβρίου 2017, επισημαίνει ότι αν στις κρατικές δαπάνες συμπεριληφθούν οι εξοφλήσεις των εκκρεμών αιτήσεων συνταξιοδότησης, οι τακτοποιήσεις υποχρεώσεων φορέων γενικής κυβέρνησης και οι  επιστροφές φόρων παρελθόντων οικονομικών ετών συνολικού ύψους 2,12 δις ευρώ, τότε το 2017 το πρωτογενές πλεόνασμα του ΓΚΠ των 1,94 δις € μετατρέπεται σε πρωτογενές έλλειμμα -0,18 δις ευρώ και το συνολικό έλλειμμα του ΓΚΠ από -4,27 διευρύνεται στα  -6,39 δις €.

5) Το μνημονιακό κυβερνητικό οικονομικό επιτελείο στην προσπάθειά του να εμφανίσει τεχνηέντως την ελάττωση των κρατικών δαπανών, προέβη στο ψαλίδισμα των δαπανών του Προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) κατά 0,8 δις €. Πιο συγκεκριμένα, ενώ στον κρατικό προϋπολογισμό προβλέπονταν για το 2017 δαπάνες του ΠΔΕ ύψους 6,75 δις €, η κυβέρνηση με το κουαρτέτο προέβησαν τελικά στον περιορισμό των δαπανών του ΠΔΕ στα 5,95 δις €. Υιοθετώντας αυτή τη λογιστική αλχημεία, το κουαρτέτο με το κυβερνητικό οικονομικό επιτελείο, προέβησαν στην πλασματική αύξηση του πρωτογενούς πλεονάσματος από 1,14 σε 1,94 και στην εικονική μείωση του ελλείμματος του ΓΚΠ από -5,07 σε -4,27 δις €. Σαφές είναι ότι με βάση τα στοιχεία του προαναφερθέντος πίνακα 1Β, αν στις δαπάνες συνυπολογιζόταν το ποσό των 0,8 δις €, τότε το πρωτογενές έλλειμμα των -0,18 δις θα αυξανόταν στα -0,98 δις € και το συνολικό έλλειμμα του ΓΚΠ από -6,39 θα ανέβαινε στα -7,19 δις €.

6) Η τρομακτική άνοδος των δαπανών εξυπηρέτησης του δημοσίου χρέους κατά τη διάρκεια του 2017, πιστοποιεί το υφιστάμενο τραγικό δημοσιονομικό αδιέξοδο, την υποκρισία της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ ως προς το πραγματικό μέγεθος του δημοσίου χρέους της Ελλάδας και τις βαρύτατες ευθύνες έναντι της πατρίδας των κυβερνώντων που κρύβουν την αλήθεια αναφορικά με την πραγματική κατάσταση των Δημοσίων Οικονομικών. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους (ΓΛΚ), το 2017 το μεσομακροπρόθεσμο χρέος της κεντρικής κυβέρνησης εκτιμάται σε 334 δις €. Εκτός όμως από το μεσομακροπρόθεσμο υπάρχει και το βραχυπρόθεσμο χρέος της κεντρικής κυβέρνησης που το 2017 προσδιορίζεται στα 568 δις €. Δηλαδή, το συνολικό δημόσιο χρέος της Ελλάδας, όπως αυτό καθρεφτίζεται στο άθροισμα του βραχυπρόθεσμου και του μεσομακροπρόθεσμου χρέους της κεντρικής κυβέρνησης, εκτιμάται το 2017 σε 902 δις € ή 508,0% του ΑΕΠ της ελληνικής οικονομίας. Πασιφανές είναι ότι η ανοδική πορεία του δημοσίου χρέους της χώρας είναι δραματική και ανεξέλεγκτη, επιβεβαιώνοντας την εκκωφαντική αποτυχία της ασκούμενης μνημονιακής οικονομικής πολιτικής. Τα στατιστικά στοιχεία του ΓΛΚ είναι λίαν αποκαλυπτικά και κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για τους εθνικούς μειοδότες, που την περίοδο 2009-2017 εκσφενδόνισαν το δημόσιο χρέος από 335,4 σε 902 δις €. Αν το 2012 το δημόσιο χρέος δεν είχε κουρευτεί κατά 138 δις €, σαφές είναι ότι το 2017 το χρέος της κεντρικής κυβέρνησης θα ανερχόταν σε 1.040 δις € (902+138=1.040). Ερώτημα: Το δημόσιο χρέος είναι, ναι ή όχι, 902 δις ευρώ;

7) Η συγκλονιστική αύξηση του φανερού και του «κρυφού» δημοσίου χρέους της Ελλάδας, έχει ως οικτρή συνέπεια την φοβερή άνοδο των τοκοχρεολυτικών δαπανών   για την εξυπηρέτηση του βραχυπρόθεσμου και του μεσομακροπρόθεσμου δημοσίου χρέους. Με κριτήριο τα στοιχεία του ΓΛΚ, το 2017 οι δαπάνες εξυπηρέτησης του μεσομακροπρόθεσμου χρέους της κεντρικής κυβέρνησης ανήλθαν στο εξωφρενικό ποσό των 102,0 δις €, εκ των οποίων οι δαπάνες χρεολυσίων ανήλθαν σε 95,8 δις € και οι δαπάνες τόκων σε 6,2 δις €. Η υποκρισία των μνημονιακών κυβερνητικών οικονομικών επιτελείων ως προς την πραγματική κατάσταση των Δημοσίων Οικονομικών έχει προσλάβει μειοδοτικές διαστάσεις. Στον κρατικό προϋπολογισμό οικονομικού έτους 2017, το κουαρτέτο με τους οικονομικούς εγκέφαλους της κυβέρνησης προέβλεπαν για το 2017 δαπάνες χρεολυσίων μεσομακροπρόθεσμου δανεισμού 10,6 δις €. Πριν μερικές μέρες, το ΓΛΚ μας πληροφόρησε ότι οι δαπάνες χρεολυσίων μεσομακροπρόθεσμου δανεισμού διαμορφώθηκαν το 2017 σε 95,8 δις €.

Η δραματική αύξηση του δημοσίου χρέους σε συνδυασμό με την τρομακτική άνοδο των δαπανών εξυπηρέτησής του κατά τη διάρκεια του 2017, πιστοποιούν  το υφιστάμενο τραγικό δημοσιονομικό αδιέξοδο και την υποκρισία του κουαρτέτου και της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ ως προς το πραγματικό μέγεθος του δημοσίου χρέους της Ελλάδας. Σκόπιμα κρύβουν την αλήθεια για την πραγματική κατάσταση των Δημοσίων Οικονομικών. Οι ευθύνες τους είναι βαρύτατες για την ολοκληρωτική αποτυχία της ασκούμενης μετά το 2009 μνημονιακής οικονομικής πολιτικής.

Τα ερωτήματα που εγείρονται επιζητούν τεκμηριωμένης απάντησης από το κουαρτέτο και την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ. Ο ελληνικός λαός πρέπει να μάθει την αλήθεια για την πραγματική κατάσταση της εθνικής οικονομίας. Σε ποιους παράγοντες οφείλεται η τερατώδης απόκλιση των 85,2 δις € στις δαπάνες χρεολυσίων(95,8-10,6=85,2) κατά την διάρκεια του 2017; Γιατί το δημόσιο χρέος από 335,4 δις € το 2009 εκτινάχτηκε στα 902,0 δις € το 2017; Ποια είναι η δομή του γιγαντιαίου κρατικού χρέους των 902 δις €; Ποια είναι η συμμετοχή των εγχώριων τραπεζών στην υπερμεγέθυνση του δημοσίου χρέους κατά την περίοδο 2009-2017; Γιατί τα δύο κουρέματα του χρέους της κεντρικής κυβέρνησης τον Φεβρουάριο και τον Δεκέμβριο του 2012 των 138 δις €, δεν συνέβαλαν στην διαχειρισημότητα (βιωσιμότητα) του δημοσίου χρέους της χώρας; Την απάντηση σε αυτά τα φλέγοντα ερωτήματα οφείλουν να δώσουν το κουαρτέτο με το νυν και τα πρώην μνημονιακά κυβερνητικά οικονομικά επιτελεία, που σκόπιμα και υποκριτικά έκρυβαν και εξακολουθούν να κρύβουν την αλήθεια από τους έλληνες πολίτες ως προς την πραγματική κατάσταση των Δημοσίων Οικονομικών και την γενικότερη κατάσταση της εθνικής μας οικονομίας.

Advertisements
This entry was posted in Γενικά, Δημόσια Οικονομικά, Ελληνική Κρίση, Ελληνική Οικονομία. Bookmark the permalink.